15 Oct, 2018 - 10:58
Menú

Últimos 20 Comentarios

Registrarse




 


 ¿Has perdido tu contraseña?
 ¿Nuevo usuario? ¡Registrate!

Va dir...

--

Online?
Actualmente hay 38 invitados y 0 usuarios registrados en línea.

Puedes loguearte o crear una cuenta nueva aqui.

e-madrid.org

e-sevilla.org
[no title]

[no title]

[no title]

[no title]

[no title]

e-valencia.org
[no title]

[no title]

[no title]

Quo vadis IVAM

EMERGENCIAS

e-norte

Otros artículos
Artículos más antiguos

  Premsa: Les notes de l'art

2534 lecturas 
Art GeneralLes notes de l'art [a Catalaunya]

02/01/11 barcelona - M. Palau / M. Frisach

Tot i la crisi, el 2010 ha estat un any d'intensa activitat artística. Ara bé, ¿quina qualificació es mereix la collita d'exposicions? Amb la complicitat de la comunitat de crítics i comissaris, hem fet una enquesta per esbrinar quina ha estat la millor exposició de l'any (pregunta 1), quina ha estat la pitjor (2) i quin museu, centre, fundació o galeria ha destacat més pel conjunt de la seva programació (3).

El món de l'art, enemic del pensament únic, s'ha posicionat de manera diferent, tot i que una exposició sobresurt per sobre de les altres: Antifotoperiodisme, a la Virreina Centre de la Imatge, en la seva nova etapa dirigida per Carles Guerra. En moltes exposicions, la perspectiva de la crítica és no ja només diversa sinó contradictòria. Mostres com ara les de Barceló al Caixafòrum i a l'Arts Santa Mònica i la de John Cage al Macba, o institucions com ara la Fundació Vila Casas o el Macba i l'Arts Santa Mònica, reben tants elogis com amonestacions.



Quinze crítics han contestat l'enquesta. Uns altres quinze també consultats han preferit no participar-hi perquè no podien i/o no volien respondre la pregunta més compromesa, la segona. Criticar, en art, no vol dir afalagar.


Mercè Alsina

1) 600 km, de Sergi Aguilar, a la galeria Estrany de la Mota, perquè ha donat visibilitat a una figura clau en l'art català.

2) La magie du silence, d'Antoni Taulé, a la Fundació Vila Casas, amb un programa amb molts alts i baixos.

3) Destacaria els formats en què les activitats tenen més pes, com la que consolida el Macba o el projecte transversal i singular del Bòlit de Girona.

Montse Badia

1) Antifotoperiodisme. Plantejava interrogants a l'entorn d'un tema de gran actualitat i rellevància. Hi havia treballs artístics i de fotoperiodisme, i aquest era un dels punts més interessants: que l'art servia per parlar d'altres coses.

2) Atopia, al CCCB, per voler plantejar un tema molt ambiciós i pretendre que les obres incloses parlin per elles mateixes.

3) La galeria ProjecteSD, per la coherència de la seva programació, pel seu treball seriós i rigorós.

Xavier Barral

1) Anna M. Maiolino, a la Fundació Tàpies, per la seva actualitat, per la coherència de la presentació.

2) Sense que fos en ella mateixa dolenta, m'ha avorrit Per laberints, al CCCB, un tema fàcil i ja molt tractat; m'ha semblat banal.

3) Com a projecte, el MiniPrint de Cadaqués, per la perspectiva internacional i la continuïtat amb pocs mitjans. Com a galeria, la Sala Dalmau, per insistir en les avantguardes històriques amb artistes que reivindica contra tota moda efímera. Com a novetat, la programació del nou Arts Santa Mònica.

Alex Brahim

1) John Baldessari, al Macba, per (cosa que es troba a faltar molt aquí) proveir aliment a la retina i també a la neurona. Destaco també Sabadell, de Bestué/Vives, a la galeria Estrany de la Mota.

2) Monzó a l'Arts Santa Mònica i Miquel Barceló al Caixafòrum, per tenir més compromís amb un ús encotillat i unidireccional de la política cultural que amb la comunicació artística.

3) La Sala d'Art Jove, com a projecte sòlid i responsable amb la seva funció social en el teixit artístic de la ciutat.

Francesc Fontbona

1) Picasso versus Rusiñol, al Museu Picasso. Al darrera hi havia una tesi nova i molt ben documentada sobre la influència de Rusiñol sobre Picasso.

2) Posem que la que menys m'ha agradat la vaig veure en una galeria comercial i ni recordo de què anava. Sí que puc dir que l'exposició de Barceló al Caixafòrum em va deixar força indiferent.

3) Altre cop el Museu Picasso, que també ha fet exposicions tan extraordinàries com Picasso davant Degas i Ciència i caritat al descobert.

Ricard Mas

1) Els llocs de l'art, de la col·lecció particular d'Antoni Tàpies, que va reobrir la Fundació Tàpies, amb obres d'èpoques tan diferents com l'antic Egipte, art tribal o avantguardes històriques. Exquisida.

2) John Cage, al Macba, perquè ha estat una gran ocasió malbaratada.

3) Si hi ha un centre imprescindible, avui, és Arts Santa Mònica.

Joan Maria Minguet

1) L'exposició de Pipilotti Rist, a la Fundació Joan Miró i a la Fontana d'Or de Caixa Girona, pel seu caràcter lúdic, que no frívol.

2) No vaig entendre el silenci explícit de Mario García Torres, al cicle de l'Espai 13, també de la Fundació Joan Miró.

3) Cal subratllar el treball ben fet a comarques: al Museu de l'Empordà, Com a pretext, i el Jaume Morera de Lleida (fantàstica, l'exposició de Lamolla). I la programació dels centres emergents: Can Felipa, Sant Andreu Contemporani, Sala d'Art Jove, KKKB...

Frederic Montornés

1) John Cage. Em va permetre descobrir facetes desconegudes del seu treball, establir més relacions amb altres obres d'artistes coetanis o allunyats en el temps i experimentar en directe la relació entre la música i la pintura.

2) Més que la pitjor, diria que l'exposició que vaig trobar desafortunada va ser la de Miquel Barceló a l'Arts Santa Mònica. Per bé que no és un artista que m'interessi especialment, ni la selecció d'obres ni el seu muntatge ajudaven a fer-se una idea d'allò que Barceló podia haver estat en aquell moment.

3) ProjecteSD, per la seva programació.

Conxita Oliver

1) La doble exposició a l'Arts Santa Mònica i al Caixafòrum ha estat un esdeveniment únic que ha portat a Barcelona tot l'univers de Barceló.

2) Benet Rossell va introduir en el seu treball, a finals dels seixanta, diferents mitjans de comunicació alternatius com el cinema, el vídeo, la fotografia, els procediments de reproducció mecànics o electrònics. L'exposició Paral·lel, al Macba, no reflecteix aquesta dimensió.

3) Arts Santa Mònica, perquè la seva programació connecta amb les inquietuds socials i culturals del moment.

Pilar Parcerisas

1) Praga, París, Barcelona, al MNAC, per la valoració contrastada entre els fotògrafs catalans i la modernitat internacional.

2) No m'ha convençut l'opció de posar en escena televisions monumentals a Esteu a punt per a la televisió?, al Macba.

3) La programació d'Arts Santa Mònica ha estat la més coherent, seguida de La Pedrera, de Catalunya Caixa.

Martí Peran

1) Antifotoperiodisme. Ha costat molt veure un treball que apunta qüestions rellevants, ho fa amb rigor i amb materials inèdits, alhora que marca un horitzó de treball per fer en les pròximes exposicions del centre. No veig això en els altres centres de la ciutat.

2)Canòdrom 00.00.00. I no parlo dels treballs en concret que s'hi van presentar.

3) Cap, em sap greu. La realitat i el pretext de la crisi els ha deixat a tots descol·locats. La sala Halfhouse, per la iniciativa? La resta és previsible.

Arnau Puig

1) El que fa bona una exposició és que les obres reflecteixin inquietud i preocupació formals. Les exposicions de galeries com la Nogueras Blanchard, Fidel Balaguer i H20 en són un bon exemple. Destaco Landscape. Landscape?, a Àngels Barcelona, amb artistes com ara Pep Agut.

2) La pitjor exposició seria aquella que només fa sentir el desig de possessió i adquisició. Com ara Figuracions, a la galeria Tuset.

3) La millor institució és la que intenta salvar de l'oblit noms i obres d'artistes que han contribuït a estructurar la força actual de l'art català al món; actualment, aquesta tasca la fa la Fundació Vila Casas.

Manuel Segade

1) Antifotoperiodisme. Exposició de tesi, un manifest per a La Virreina.

2) El fumador, al centre cívic Sant Andreu, comissariada per Sergi Botella i Mariona Moncunill. Desmunta el gust que caracteritza el Premi Miquel Casablancas.

3) Fundació Art Aids. Institució privada difusa, infiltrada en programes d'altres institucions, amb produccions importants en curs que tenen a veure amb futures donacions, amb una exemplar participació en l'esfera pública.

Jeffrey Swartz

1) Picasso davant Degas. Fora de sèrie. Veure com Degas cobria tots els matisos del cos femení, des de la puresa de la línia clàssica fins a l'erotisme, i més enllà cap a la pornografia i fins i tot la pedofília estètica... Impressionant. I com Picasso el seguia i el reinterpretava... Excel·lent.

2) Amb la probabilitat de ser vist, Dorothee i Konrad Fischer, al Macba. Un treball hagiogràfic en relació amb la persona de Fischer, amb obres que no eren les millors dels artistes i excessos imposats per la Fundació Fischer segurament, i acceptats per la direcció del Macba.

3) La institució que està fent la feina més bé és la Fundació Suñol. Per mi, les pitjors, l'Arts Santa Mònica o el Caixafòrum; i de lluny, la pitjor, la Fundació Vila Casas.

David G. Torres

1) Antifotoperiodisme, per plantejar una tesi arriscada, enganxada a la contemporaneïtat i per recuperar una pulsió crítica.

2) Atopia. Una exposició és un relat, és a dir, alguna cosa més que una suma d'imatges que il·lustren un suposat text inexistent.

3) Aquesta resposta la deixaré en suspens: moltes institucions estan encara en definició per canvis de direcció i per a unes altres les retallades pressupostàries han estat un llast important.
Lunes, 10 Enero, 2011     Versión imprimible  

Technorati iconDigg icondel.icio.us iconYahoo MyWeb iconGoogle iconMeneame icon

Comentarios

Mostrar Orden
por Anonymous
en 10 ene, 2011
[ Respuesta ]

por Anonymous
en 10 ene, 2011
[ Respuesta ]

por Anonymous
en 10 ene, 2011
[ Respuesta ]

por Anonymous
en 12 ene, 2011
[ Respuesta ]

Nota de los críticos
por Anonymous
en 12 ene, 2011
[ Respuesta ]

por Anonymous
en 14 ene, 2011

Entonces... el nivel es muy bajo

[ Respuesta ]

Me aburro
por Anonymous
en 24 ene, 2011
[ Respuesta ]

¿Crítica?
por Anonymous
en 24 ene, 2011
[ Respuesta ]

SOS Barcelona
por Anonymous
en 25 ene, 2011
[ Respuesta ]

por Anonymous
en 26 ene, 2011
[ Respuesta ]

por Anonymous
en 27 ene, 2011
[ Respuesta ]

¿Barroco?
por Anonymous
en 29 ene, 2011

Fui a ver el efecto barroco muy tarde y lamento la visita. el catalogo y la grafica son exactamente las mismas de la expo que habia hecho sobre videopolitica aunque esta es peor en todo, ademas los artistas desaparecen.

[ Respuesta ]

por Anonymous
en 31 ene, 2011
[ Respuesta ]

arte en Bcn?
por Anonymous
en 02 feb, 2011
[ Respuesta ]

Alberto Martin
por Anonymous
en 03 feb, 2011
[ Respuesta ]

Al ataquerrrrrr
por Anonymous
en 03 feb, 2011
[ Respuesta ]

Si es bobo
por Anonymous
en 03 feb, 2011
[ Respuesta ]

Tratamiento definitivo
por Anonymous
en 03 feb, 2011
[ Respuesta ]

Ara TV


e-barcelona TV



Relacionado

La noticia más leída en relación al tema Art General:
LA TEMPORADA ARTÍSTICA EN BARCELONA

Buscar Google
Búsqueda

Llenguatge
Idioma preferido:


Traducció
interNOSTRUM
interNOSTRUM

Recomanats
Cultura de Base · FAD. Xarxes d'Opinió ·  Hamaca ·  ypsite/blog  · A-Desk.org · De La Nuez/blog  ·  Hangar  ·  Associació d'Artistes Visuals de Catalunya (AAVC)  ·  e-valencia.org  ·  e-sevilla.org  ·  Technologies To The People  ·  irational.org  ·  Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya  ·  Culturas de Archivo  · 

"Fòrum Consell de les Arts"
Plataforma de la Cultura per un Consell de les Arts de Catalunya
Document nº 2 (març 2005)
Document per a l’establiment del Consell de la Cultura i de les Arts a la Generalitat de Catalunya ' (pdf)

Avui

La situació dels artistes visuals a Catalunya

Descarga gratuita

Temas

Categorías